Het geheim van balans ConfidanzaHeb je al vakantie of misschien een lekker lang weekend in het vooruitzicht en vind je het leuk om wat zomerse inspiratie op te doen? In mijn vorige blog schreef ik over disbalans tussen geven en nemen, iets waar we allemaal wel eens tegenaan lopen. Ik kreeg er nogal uiteenlopende reacties op. Mezelf kwetsbaar opstellen is natuurlijk ook best spannend moet ik toegeven. Maar het allerliefste wil ik gewoon mezelf zijn en dit wens ik jou ook toe! Soms is dat kwetsbaar, soms is dat lief, zacht en mooi, soms gewoon onzeker en chaotisch, maar bovenal krachtig in de kern.

Dat is wat ik geloof, en sterker nog waar ik echt op vertrouw: dat er in ieder van ons een enorme kracht schuilgaat!

Echter soms is deze kracht wat bedolven onder mist, ‘gedoe’, of aanhoudende verhalen die je jezelf vertelt. Je kunt deze kracht ook wel grootsheid noemen of ‘aligned’, afgestemd op je werkelijke ‘ZIJN’. Vaak krijgt dit ruimte, maar soms beperk je jezelf juist door bepaalde negatieve overtuigingen of oordelen. In dit blog deel ik graag nog meer tips over hoe je dan daadwerkelijk meer naar jezelf leert luisteren en deze balans vindt én houdt.



De zomer is bij uitstek een periode voor herbronning, bezinning, rust en plezier. Lange bruisende  avonden, een mooie zonsondergang, een terrasje pikken, lekker eten, een lange wandeling of gewoon lekker even terugtrekken. Het is allemaal mogelijk. Je hebt nu vast ook meer tijd hebt voor familie en vrienden. Voor de meeste mensen onder ons gaat het in ieder geval een versnelling lager. Zo ook voor mij. Ook al is mijn vakantie nog niet begonnen, neem ik ook nu tijd om te genieten. Eindelijk neem ik me ook voor om weer meer te lezen, één van mijn grote hobby’s. Ik lees alles wat los en vast zit, maar vooral op het gebied van persoonlijke ontwikkeling: manifesteren van je eigen werkelijkheid, de Wet van Aantrekkingskracht, hooggevoeligheid, creativiteit en flow.

Eén ding valt me in ieder geval wel op dat tijd nemen voor jezelf én zorgen voor jezelf het meest krachtig is als je visualiseert dat het er al is.
Je zegt eigenlijk tegen jezelf: “Ik ben de moeite waard om tijd voor te nemen!”
Een andere krachtige tool is ook het beantwoorden van een aantal vragen voor jezelf (door te visualiseren en dan de antwoorden en inzichten ook echt op te schrijven ;-)): Hoe ziet jouw leven eruit als je meer tijd neemt voor jezelf? Hoe voel jij je dan? Hoe reageer je op je omgeving? Wat sta jij jezelf dan toe? Hoeveel ruimte kun jij creëren voor jezelf, je behoeftes,  je verlangens en je dromen? Hoeveel ruimte, bewustzijn en energie kun jij nog meer zijn als je écht tijd neemt voor jezelf?

Graag vertel ik je mijn top 3 aan eenvoudige tips uit een boek dat ik een warm hart toedraag: “Klein geluk voor de mantelzorger” van Maria Grijpsma en Inge Jagger. Je hebt er ook veel aan, ook al ben je geen mantelzorger. We raken allemaal wel eens de balans kwijt tussen zorgen voor jezelf en zorgen voor een ander. Zeker als je hooggevoelig bent, loop je het risico teveel bezig te zijn met wat de ander ‘nodig heeft’ in plaats van jezelf op de eerste plaats te zetten. Natuurlijk nodig ik je uit de tips ook echt toe te passen, want dan hebben ze het meeste effect!  

1. Je lichaam is heilig! Rust regelmatig lekker uit en ontspan. Inventariseer minimaal 1 keer per dag wat jij en je lichaam nodig hebben, zodat je je energiek blijft voelen. Neem eventueel een ademruimte (je kent deze vast wel uit de Mindfulness). Waar word jij blij van? Wat brengt jou in beweging en geeft je energie of wat zorgt misschien wel juist voor rust en ontspanning?
2. Zorg ervoor dat je niet in het rood staat! Hou de draagkracht (belastbaarheid) en draaglast (de belasting) in evenwicht. Het is niet erg als je een periode iets meer zorgt, maar kijk ook waar jij van oplaadt. Kies minimaal 1 energiegevende activiteit per dag om jezelf te eren en niet op reserve te gaan.  Verklein je draaglast en/of vergroot je draagkracht.  Vooral die laatste is fijn als je denkt dat je teveel moet en meent niks aan de belastende situatie te kunnen doen!
3. Negeer het stoplicht niet! Als je al in oranje fase komt, ben dan alert. Bedenk een plan, kijk in je eigen schatkist welke kwaliteiten, hulp en ondersteuning je al binnen handbereik hebt én vraag ook echt om hulp! Kijk ook naar wat teveel energie van je vraagt, en onderneem geïnspireerde liefdevolle actie zodat je weer bijtankt. Een ander boek dat hier goed bij aansluit is : De kunst van het lichter leven van Anurag ten Klooster met eenvoudige oefeningen en reminders om te genieten van je leven. Wil je een praktisch en toegankelijk boek over zelf-compassie dan kun je kiezen voor “Omarm jezelf” van Gijs Jansen.

Ik ben benieuwd wat jij graag leest, of waar jij je door laat inspireren om je ‘mooiste leven’ te leven? Wil je leren trouw te blijven aan jezelf, jouw 'mooiste leven' te leven vanuit moeiteloosheid ? Neem dan gerust contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Liefdevolle groet,

Mila Verboeket

04-08-2017