Koorddanser 091Enkele hete dagen zijn reeds voorbij, en ik zit hier maar te zitten. Er komt weinig tot niets uit mijn handen. Mijn hoofd lijkt ongevraagd vakantie te houden. Ik slof van de bank naar de tuinstoel, en dan weer terug naar de bank. Ik moet je eerlijk bekennen: de hitte bracht mij even volledig uit balans. Ik had geen zin meer om iets te ondernemen, maar moest wel werken. Ik kwam automatisch en ongewild in een vertraging, terwijl ik net daarvoor nog veel te hard door de bocht vloog. Ik, de persoon die altijd tegen iedereen zegt dat je naar je lichaam ‘moet’ luisteren, was nu gefrustreerd. Want in mijn hoofd had ik allerlei plannen voor die dagen, maar mijn lijf werkte absoluut niet mee. Het overschakelen op een lagere snelheid en toch met aandacht de dingen doen die ik te doen heb zijn mijn redding. Ik zag de koeien rustig in de wei liggen of vooruit 'schokken' op zoek naar een schaduwplek. Waarom zou ik dat niet doen? Ja, niet in de wei liggen natuurlijk, maar gewoon even niets doen tussendoor, verteren, verwerken, laten bezinken, tot stilstand komen.

Soms kun je zo verstrikt raken in dat wat je wil doen, je ‘moetens’ en dat wat háálbaar is.

Dat voelt echt als koörddansen. Ik voelde dat ik uitgedaagd werd om meer te luisteren naar mijn lichaam én naar mijn hart. Ik gaf me over aan de warmte, de vertraging. Ik had opeens voor mijn gevoel alle tijd, iedereen om me heen bewoog langzaam. Dus nogmaals: waarom zou ik dat niet doen? Soms kan een belemmering ervoor zorgen dat je opnieuw keuzes maakt van wat echt prioriteit heeft, wat je écht belangrijk vindt, waar je écht voor wilt gaan. In dit geval kon ik door af te remmen ook focussen op het terugvinden van mijn energie.

Over het hebben van balans en energiebeheer

Wie is er nou werkelijk voortdurend in balans? Als ik naar mijn eigen leven kijk, merk ik dat ik me het liefst focus op energiebeheer, eerder nog dan in balans zijn. Maar daarover later meer. In de Wikipedia wordt balans omschreven als een afgewogen rekening, het overzicht van bezittingen en koörddansen als het balanceren op een strakgespannen kabel. Men kan hier zowel overheen lopen als acrobatische toeren uithalen, zoals een spagaat, koprol of salto. Als beginnend koörddanser kun je je evenwicht trainen met een opvangnet onder je op een laag koord. Net als in het dagelijkse leven.

We doen allemaal zo ons best om in balans te zijn, omdat dat het ultieme geluk zou brengen. Veel mensen die ik ontmoet proberen hun best te doen in het midden te blijven, maar ik heb ontdekt dat er niets mis mee is om af en toe naar links of rechts te gaan, van je hoofdpad af te geraken, op ontdekkingstocht te gaan. Dus koörddansen is voor mij ook een manier om te voelen waar mijn hart echt blij van wordt, waar mijn ziel van gaat stralen en mijn lijf van gaat sprankelen. Daar zit het antwoord op de vraag: wat wil ik nou echt? Het hoeft dan niet perfect te zijn, je mag ook spelen en ontdekken, misstappen begaan, vertragen, versnellen, een sprongetje maken.

“Being in balance is not the same as having a perfect life”

Wat houdt in balans zijn nou in? Balans zijn is niet: ‘het niet hebben van emoties’, het ontbreken van gedachten, het  niet hebben van pijn of ongemak. Voor mij is balans het ervaren van innerlijke stabiliteit, ongeacht de uiterlijke stormen.

Koörddansen tussen je hoofd en je hart.

“Op de dag dat ik stilsta en luister naar wat mijn hart fluistert, adem ik onhoorbaar in en uit, kijk ik met zachte ogen om mij heen, en voel van binnen steeds luider een stem die roept. “

Ik hou van de dialoog tussen mijn hoofd en hart. Het is een misverstand dat je uit je hoofd moet, en het gaat juist over het ervaren van de verbinding tussen je hoofd en je hart. Hieronder vind je 3 tips om deze verbinding meer te voelen:

1. Het ervaren van wat je echt wil, waar je hart een sprongetje van maakt, begint met spelen, ontdekken, uitproberen.  Doe elke dag iets nieuws, of doe elke dag iets andersom dan je gewend bent en ontdek nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld je verplaatsen met de fiets in plaats van de auto, in de supermarkt je routine doorbreken, beginnen met het dessert, etc.

2. Is stap 1 nog te groot voor je, begin dan met je over te geven aan dit moment, en ervaren hoe je lichaam reageert, hoe je je voelt, welke gedachten er in je opkomen. Mindful zijn met al je zintuigen. Wat hoor je? Wat voel je? Wat ruik of proef je? Wat zie je?

3. Verwijder alle ballast uit je rugzak, zodat je stappen lichter worden, en je makkelijker kan luisteren naar waar je voeten jou brengen. Vergeef, vergeet en laat los.

Heb je hulp of ondersteuning nodig bij één van deze stappen, of wil je graag dat ik met je mee kijk hoe je je balans kan terugvinden, makkelijker kan koörddansen en je energie kan beheren? Bel dan vrijblijvend om te bespreken wat ik voor je kan doen? Wil je in één consult meer zicht op hoe je dit kan doen, maak dan gebruik van de “Energie in balans-actie” en/of doe mee aan de workshop mindfulness en balans (7 juni 2017). Meer informatie vind je op deze website.
Je bent van harte welkom.

2 juni 2017